Alla kommer dit, även du. Då krävs ett ställningstagande. Jag har provat tanken då och då – att ta fram mitt sedan årtionden gråa hår – men blivit skräckslagen över att kanske förvandlas till någon som anses som gammal, körd. Ändå berömmer jag ständigt andra kvinnor som har grått hår, att de är fantastiskt vackra. Snart är det dock dags. Om några månader – eller troligen några till … Bloggen är min väg att försöka våga hoppa! Följ med, kanske du känner igen dig och behöver förbereda dig, du med! Enkel blir förmodligen inte vägen till det grå, kanske till och med misslyckad, men lustfylld och intressant kan man ju alltid se till att den blir. När jag vågat ta steget, byter bloggen namn till Grå elegans.

8 augusti 2013

Ju mer man vet desto svårare blir det

Den amerikanska journalisten, författaren Anne Kreamer har skrivit boken Going Gray: How to Embrace Your Authentic Self With Grace and Style.
I den redogör hon bland annat för en del experiment hon gjort, till exempel när hon lade ut två foton av sig själv på dejtingsajten Match.com - ett med grått hår, ett med brunt. Det gråa fick tre gånger så hög svarsfrekvens.
MEN när Anne Kreamer pratade med headhunters, var den allmänna uppfattningen att grått hår är en riktig karriärdödare. Fast det gäller väl inte i Sverige, eller ...
Här är en rubrik i Dagens Industri nyligen: Ny metod kan förhindra grått hår Går att läsa här
Vill du läsa Anne Kreamers bok, finns den bland annat att beställa på Bokus.se
















3 kommentarer:

  1. Det är ingen konst, det bara kommer! Efter en utväxt med mörkt hår, grått och urblekta orange längder färgar man aldrig håret igen. Rea på Malmskillnadsgatan?/Kristina Sjögren Pettersson

    SvaraRadera
  2. Man ska inte vara rädd för att gå hela vägen. Håret är ju en del av en själv och kroppen förändras ju hela tiden. Visst finns det aspekter på det här med åldrandet som inte är roliga, men det känns också skönt att acceptera att man ser ut som man gör. I mitt fall orkade jag inte hålla på att färga längre och min gråfärg ligger rätt nära den blonda färg jag en gång hade så det känns rätt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du kommenterade här. Känns roligt med kontakt. :)

      Radera