Alla kommer dit, även du. Då krävs ett ställningstagande. Jag har provat tanken då och då – att ta fram mitt sedan årtionden gråa hår – men blivit skräckslagen över att kanske förvandlas till någon som anses som gammal, körd. Ändå berömmer jag ständigt andra kvinnor som har grått hår, att de är fantastiskt vackra. Snart är det dock dags. Om några månader – eller troligen några till … Bloggen är min väg att försöka våga hoppa! Följ med, kanske du känner igen dig och behöver förbereda dig, du med! Enkel blir förmodligen inte vägen till det grå, kanske till och med misslyckad, men lustfylld och intressant kan man ju alltid se till att den blir. När jag vågat ta steget, byter bloggen namn till Grå elegans.

12 augusti 2013

Utblick: Hur är det att vara gråhårig i Grekland?
















 

INGABRITT TOMBOULIDOU

Inte gråhårig officiellt.
Frilansjournalist, bosatt i Naousa i Grekland, i den trakt där Alexander den store för ungefär 2 500 år sedan gick i skola hos Aristoteles – tanken svindlar.
Naousa är ungefär lika stort som Ingabritts ursprungsstad Nässjö, ligger vid berget Vermion 2000 meter högt. Här finns vingårdar, persiko- och äppelodlingar, vandringsleder och snö. Närmaste storstad är Thessaloníki.
Bott i Grekland i 19 år. Gift med en grekisk astronom. Driver en omtyckt blogg om stort och smått i sitt grekiska liv. Skriver i svensk press om sitt nya hemland, frilansar som översättare av EU-texter samt undervisar i svenska. Har arbetat på grekisk lokaltidning och lokalradiostation.

Berätta, hur är inställningen till att sluta färga håret bland mogna kvinnor där du bor?
- I Grekland är det superviktigt att inte ett endaste litet grått hårstrå syns.
- Förutom de riktigt gamla, traditionella gummorna i småbyarna, färgar de flesta kvinnor håret högt upp i åldern. Min svärmor, som är 81 år gammal, kämpar fortfarande med håret varannan månad för att det gråa inte ska synas.
- Utseende är väldigt viktigt här. I alla tv-kanaler ser man vackra, halvnakna kvinnor som programledare. Perfekt kropp, perfekt hår (gärna blonderat) och kraftig makeup. Dessa kvinnor fungerar väl ofta som förebilder, tyvärr. 

Finns det någon gråhårig kvinnlig förebild?
 - Har grubblat i flera dagar - men tyvärr, jag har inte kommit på någon ... Läste i en svensk tidning i dag är den nya trenden för i höst är grått hår! Om denna trend slår igenom här i Grekland någon gång, DÅ kanske man kan börja se kvinnor även här i fint gråtonat hår.

Vad kostar ett paket hårfärg hos dig, omräknat i svenska kronor? Och vad kostar det att färga håret på salong? 
- Under en period färgade jag håret själv hemma och betalade väl runt 6-7 euro för ett paket. (1 euro är cirka 9 kronor, bloggens anm.) Men nu går jag till en frissa som klipper ett par centimeter, färgar, tvättar och fönar för 28 euro (cirka 252 kronor). Det är nog ett ganska bra pris, ofta kostar det mer. Tror att många färgar håret själva hemma, men det är också vanligt att man går till en salong varje vecka för föning, och då färgar man nog även håret på salongen när det behövs. En annan variant är de hårfrisörskor som kommer hem till kunderna, då blir det billigare.

Oj! Kommer hem! Vilken lyx. Vad är det för färg som gäller över lag?
- Kolsvart eller blonderat, men även kopparbrunt.

Kan du själv tänka dig att sluta färga håret nu vid 58 års ålder?
- Njaa, troligen inte. Men vem vet, om några år kanske jag fått tillräckligt med mod! Jag tycker att det finns så många kvinnor som är fina i sitt gråa hår! 

6 kommentarer:

  1. Har också fått hårfärg på hjärnan! Ser grå-, vit- och silverhåriga snyggingar överallt just nu!!! Själv har jag bara några fält av det "råttbeiga" kvar under mitt nya gråvita. Jag är helnöjd med att "go grey", äntligen slipper jag mitt fjuniga, mesbeiga unghår som alltid blev elektriskt när jag hade mössa./Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns så fantastiskt många vackra kvinnor i grått. Frågan är varför jag inte vågar göra "DET".
      Men nu verkar vi ju ha ett embryo till "Go grey-rörelse"! /Margaretha

      Radera
  2. Bra blogg. Även om det inte är aktuellt för mej än, konstigt nog!/Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir, det blir.:)
      Tack för att du följer. /Margaretha

      Radera
  3. Sedan jag slutade färga mitt, för många år sedan nu, har kvaliteten på håret blivit mycket bättre. Först var det ljusgrått men nu är det helt vitt. Får jättemycket komplimanger för färgen. Som ung var jag mörkhårig så det var en stor omställning med nya färger på garderoben.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Birgitta, jag hoppas också att min hårkvalitet ska bli mycket bättre den dagen jag vågar sluta färga håret - bloggen är ju min väg dit.
      Det här med färgerna i garderoben, det återkommer jag strax till under en egen blogpost. /Margaretha

      Radera